Gedragscode Meira Taria

In het werken met klanten (coaching, begeleiding of deelname aan trainingen) nemen Meira Taria-coaches en trainers strikte spelregels in acht.
Deze hebben als doel de kwaliteit van de werkwijze, de relatie en de veiligheid van beide partijen te waarborgen. Uit bestaande, zeer gedetailleerde beroepscodes is een werkbare samenvatting gemaakt voor Meira Taria-trainers en coach/trainers.

1. Algemeen

1.1 De coach/trainer handelt zorgvuldig en in de geest van deze gedragscode.

1.2 De coach/trainer werkt in dienst van het welzijn van de klant. Dit komt tot uitdrukking in een houding van respect voor de mogelijkheden, weerstanden en beperkingen van de klant, en in het bewustzijn van de eigen vooroordelen.

1.3 Bij het aangaan van een coaching- of trainingstraject treedt de coach/trainer in een vertrouwensrelatie met de klant, waarin een geheimhoudingsplicht geldt tegenover onbevoegde derden over alles wat voortvloeit uit de professionele relatie.

2. Beeldvorming

2.1 De coach/trainer onthoudt zich van het wekken van bovenmatige of ongerechtvaardigde verwachtingen over het karakter, de effecten of de gevolgen van coaching of training.

3. Collegialiteit

3.1 De coach/trainer brengt collega’s niet in diskrediet, tenzij daar gegronde professionele redenen voor zijn.

4. Persoonlijke beperkingen

4.1 De coach/trainer neemt zijn of haar persoonlijke beperkingen in acht bij het aangaan van een traject, raadpleegt zo nodig andere deskundigen of verwijst de klant daarnaar door.

5. Informatie geven

5.1 Voorafgaand aan de begeleiding wordt de klant geïnformeerd over:

de hoogte van de vergoeding voor coachings- of trainingssessies

de aard van het proces en de mogelijke consequenties op lichamelijk, emotioneel, mentaal, relationeel en maatschappelijk gebied

de verwachte duur van de begeleiding

de inzet en zelfwerkzaamheid die van de klant worden gevraagd

de frequentie, duur en vorm van de sessies

6. Informatie inwinnen

6.1 Voorafgaand aan coaching of training vindt een intake of kennismakingsgesprek plaats.

Hierdoor krijgt de coach/trainer inzicht in de hulpvraag, context, omgevingsfactoren en geschiedenis van de klant.

7. Coachings- of trainingscontract

7.1 Voorafgaand aan de feitelijke sessies worden mondelinge of schriftelijke afspraken gemaakt over vergoeding, frequentie, duur van de sessies, annuleringsregeling en beëindiging van het traject.

7.2 De klant heeft het recht om op elk moment de coachings- of trainingsrelatie te beëindigen of medewerking te weigeren aan de werkwijze.

7.3 In dat geval is de coach/trainer gerechtigd de begeleiding te beëindigen.

8. Gedrag

8.1 De coach/trainer onthoudt zich van gedragingen die voor de klant kwetsend of vernederend zijn.

8.2 De coach/trainer draagt zorg dat de klant tijdens sessies zichzelf of de coach/trainer geen fysieke schade berokkent.

8.3 Wanneer de klant verbaal of non-verbaal weerstand uit tegen een werkwijze of situatie, gaat de coach/trainer daar respectvol mee om.

8.4 De coach/trainer zoekt geen seksuele toenadering tot de klant, ook niet op initiatief van de klant.

8.5 Wanneer bij de coach/trainer sterke gevoelens (seksueel, agressief of anderszins) ontstaan ten aanzien van de klant, wordt dit onderzocht en waar nodig in supervisie besproken.

8.6 Indien deze gevoelens niet binnen redelijke termijn verwerkt kunnen worden, verwijst de coach/trainer de klant naar een andere professional.

8.7 De coach/trainer misleidt de klant niet over eigen gevoelens, maar is ook niet verplicht deze kenbaar te maken.

9. Privacy

9.1 Informatie uit het coaching- of trainingstraject wordt niet aan derden verstrekt zonder voorafgaande toestemming van de klant.

Bij overleg met een huisarts volstaat mondelinge toestemming.

9.2 Relevante informatie van de klant wordt zorgvuldig bewaard in een dossier onder verantwoordelijkheid van de coach/trainer, gedurende de looptijd van de overeenkomst. Daarna wordt het dossier vernietigd.